Planul UE privind emisiile rămâne ”în aer”: compromisul pe care îl oferă Comisia Europeană

de: Andrei Tilimpea
02 03. 2023

Oficialii UE speră că Germania poate fi convinsă să dea înapoi, dacă primește asigurări că va exista o propunere de scutire pentru combustibilii sintetici neutri din punct de vedere climatic.

Uniunea Europeană se străduiește să salveze un plan de interzicere efectivă a noilor mașini cu motor cu combustie până în 2035, după ce Germania și Italia au amenințat că vor bloca acordul.

Într-un posibil compromis, Germania caută asigurări că va exista o derogare de la regulile pentru combustibilii electronici.

Ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a discutat cu Frans Timmermans, șeful UE pentru climă, pentru a discuta propunerea în cadrul unui val de discuții, au spus oamenii, care au cerut să nu fie identificați deoarece deliberările sunt private.

Intervenția de ultimă oră a ministerului german al transporturilor a aruncat în dezordine ceea ce în mod normal ar fi o formalitate.

Pregătirile pentru votul de marți au fost amânate până vineri, deoarece Germania a amenințat că se va abține și Italia a spus că va respinge regulile privind CO2 convenite anul trecut. Fără o majoritate calificată între statele membre, regulamentul nu poate deveni lege.

Există o frustrare larg răspândită în Comisia Europeană că Germania ridică obiecții în această etapă când a convenit asupra poziția consiliului în iunie anul trecut.

În timp ce opoziția Italiei este văzută ca încăpățânată, oficialii UE speră că Germania poate fi convinsă să dea înapoi, dacă primește asigurări că va exista o propunere de scutire pentru combustibilii sintetici neutri din punct de vedere climatic înainte de o revizuire programată în 2026.

Caracterul tehnic al combustibilului alternativ înseamnă că executivul blocului nu va putea pune ceva pe masă săptămâna aceasta, dar și-ar putea arăta în continuare sprijinul bilateral.

E-combustibilii alimentează scepticismul

În ciuda sprijinului Germaniei, e-combustibilii se confruntă cu scepticism cu privire la faptul că pot contribui cu adevărat la reducerea emisiilor pentru transportul terestru, deoarece în prezent sunt puțini și semnificativ mai scumpi decât benzina și motorina. Unul dintre omologii lui Wissing din cabinetul german părea gata să se retragă.

„Cred că Germania ar trebui să acționeze în mod fiabil la nivel european”, a declarat ministrul Mediului Steffi Lemke pentru radioul ARD. „Există o soluție care trebuie găsită, pentru care mai avem suficient timp. Ar trebui apoi să intre în vigoare în 2035”.

Părerile diferite sunt un semn al complexității inerente coaliției tripartite a cancelarului Olaf Scholz. Wissing este un membru al democraților liberi, pro-business, care i-a dat peste cap cu Verzii – un partener junior al guvernului – cu privire la politica de transport, printre alte probleme.

FDP, care a suferit o serie de eșecuri la alegerile regionale, este dornic să fie văzut ca un campion al alegerii tehnologice, precum și ca sprijinirea locurilor de muncă din Germania.

Industria auto reprezintă aproximativ 5% din economia națiunii și are peste 800.000 de angajați. Sectorul include zeci de producători specializați de piese care s-au dezvoltat de-a lungul a mai mult de un secol de a furniza producătorilor de automobile, inclusiv Volkswagen Group, BMW și Mercedes-Benz, transmisii, sisteme de evacuare și componente pentru mașini cu motor cu combustie. Multe dintre aceste piese nu sunt necesare pentru vehiculele electrice.

„Luptă împotriva mașinii”

Într-un semn al îngrijorărilor legate de tranziția la mașinile alimentate cu baterii, Ford a anunțat luna trecută planuri de a reduce aproximativ 3.800 de locuri de muncă în Europa, lucrătorii din Germania și Marea Britanie fiind cei mai afectați.

„Oricine este serios în ceea ce privește mobilitatea neutră din punct de vedere climatic trebuie să păstreze toate opțiunile tehnologice deschise și, de asemenea, să le folosească”, a spus Wissing într-un interviu acordat radiodifuzorului public ARD. „Nu înțeleg această luptă împotriva mașinii și de ce oamenii vor să interzică unele tehnologii”.

Producătorii de automobile s-au mutat deja pe calea unui viitor complet electric, cu investiții fără precedent în lanțul de aprovizionare cu baterii și modele noi.

Companiile auto au abordări diferite. Unele, cum ar fi Ford Motor, își propun să devină complet electrice în Europa în câțiva ani. Alții, cum ar fi BMW, au rămas cu un plan de a oferi cumpărătorilor din întreaga lume o gamă largă de tehnologii, inclusiv mașini cu motor cu combustie și celule de combustibil cu hidrogen.